صفحه نخست / اخبار  
پنل تخصصی مطالبه گری اجتماعی سازمان های غیردولتی

نشست هم اندیشی مطالبه گری اجتماعی در یازدهمین همایش سازمان های غیردولتی

نشست هم اندیشی مطالبه گری اجتماعی در یازدهمین همایش سازمان های غیردولتی با مدیریت گل خانم باقری نیا و حضور سهیل معینی، زهرا رحیمی و چراغچی نماینده سازمانهای مردم نهاد در وزارت کشور برگزار شد.

باقری نیا در این پنل گفت: تلاش براین است تا سازمان های مردم نهاد شناخته شوند و با به رسمیت شناخته شدن مطالبه گیری را هدایت و نتیجه بخش کنند که در همین بین اصلاح و بهبود شکل بگیرد و تغییرات مسالمت آمیز با مطالبه گری میسر بشود.

زهرا رحیمی به عنوان سخنران این نشست بیان کرد: طبق سخنرانی های صورت گرفته از کلمه مطالبه گری آشنایی زدایی صورت گرفته است و با تکراری شدن مفهوم کلمه با ساده انگاری روبرو شده است سمن ها باید مطالبه گر باشند لغلغه زبان شده است و ارزش و جایگاه خودش را از دست داده است.
وی ادامه داد: از مطالبه گری تعاریف زیادی صورت گرفته است و باید دقت کرد که این مسئله برای چه صورت گرفته است و صورت میگیرد.

مدیر عامل جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) بیان کرد: انواع مختلف مطالبه گری فردی در سطح جامعه وجود دارد و مردم برای تحقق اهداف و خواسته های خود مطالبه گری می کنند و می توان گفت ریشه و اساس حوادث دی ماه براساس مطالبه گری شکل گرفته است یا از مطالبه گریی شروع شده است.
این فعال اجتماعی اضافه کرد: فعالان اجتماعی مطالبات ویژه ای دارند که با نوع مطالبات مادی فرق دارد و آن مطالبه معنوی است که بدون هیچ گونه چشم داشتی برای آن هزینه نیز پرداخت می کنند و مطالبه آنها تغییر ساختارهاست.

رحیمی تشریح کرد: موانع زیادی برای شکل گیری مطالبه اجتماعی وجود دارد و در ردیف اول این خواست عدم آگاهی عمومی است که شرایط همزاد پنداری را موجب نمی شود و برای همین حضور جدی فردی برای مطالبه گری شکل مطلوب نمی گیرد.
وی ادامه داد: بخش عظیمی از مردم به حقوق و خواسته های خود آگاهی ندارند و در همین بین نگاه انتقادی ایجاد نشده و رهایی لازم برای مطالبه شکل نمی گیرد که بر خلاف روح مطالبه گری است که در همین راستا باورهای غلط موجب انحراف موضوع مطالبه گری می شود و برخی اوقات موجب عدم تفکیک لازم در اهداف جزی و کلی می شود که نیتجه معکوس را به بار می آورد.
این فعال اجتماعی بیان کرد: برخی فکر می کنند مطالبه گری موضوع قابل آموزش نیست که براساس آن شخصیت افراد شکل بگیرد و احساس عدم مسئولیت در همین بین موجب کاهش مسولیت پذیری افراد و کاهش مسولیت پذیری در حوزه مطالبه گری می شود.

مدیر عامل جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) تشریح کرد: برخی موضوع مطالبه مربوط را به ضد حاکمیت و پذیرش حاکیمیت تفکیک می کنند که در حقیقت اینگونه نیست و مطالبه گری براساس یک روند رو به رشد در جریان است که باید همیشه دنبال شود و گاهی به صورت خشن در سطح خیابان مطرح می شود که مطالبه گری شناسنامه دار نیست و هر کس باید براساس جایگاه خود مطالبه گری بپردازد.

رحیمی اضافه کرد: در حال حاضر اغلب افراد فکر می کنند که می توان با کمک های مالی خیلی از مشکلات افراد را حل کرد در حالی که این گونه نیست و مشارکت، مطالبه می تواند نیازهای فردی و جمعی را برطرف کند در غیر این صورت سازمان های مردم نهاد یک سری نهادهای دست و پا بسته هستند.
این فعال اجتماعی تصریح کرد: تشکل های اجتماعی علاوه بر کف فعالیت معطوف به جامعه هدف، بر وظیفه نظارتی خود نیز توجه داشته باشد و با همراه کردن جامعه به همراه جامعه هدف در راستای تبدیل خواسته به حق عمومی در راستای تحقق آن قدم برداد.

مدیر عامل جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) تاکید کرد: تغییرات بنیادی در دست حاکمیت است اگر تشکل ها مستقیم به سراغ حاکمیت برود خیلی ظرفیت مطالباتی مطرح نمی شود و در صورت تحقق، اهداف الیت در جامعه جاری نمی شود و در حال حاضر دغدغه سمن ها از جنس مطالبه گری نیست و در حد بقایی خود سمن ها است و باید موضوع مطالبه گری ورود کرده و همدیگر را تقویت کنیم و در فردیت نمی توان قوی عمل کرد و در کنار یکدیگر می توان به نتیجه شاخصی دست یافت.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد با معطوف کردن نگاه ها به مسولیت اجتماعی خود بستر سازی لازم را برای حضور عموم مردم فراهم کند تا تغییرات مناسب صورت بگیرد و مطالبه گری پایدار با حضور مردم با قدرت و با پشتوانه مطرح شود.
وی در پایان ضمن تقسیم بندی مطالبات به کوتاه مدت و بلندمدت بیان کرد: تا زمانی که منافع عمومی در بلند مدت مورد توجه قرار نگیرد و برای آن فعالیت مستمر به عمل آورده شود ذی نفعان اجازه ورود در کوتاه مدت به سمن ها را نخواهند داد و اگر همراهی مردمی همراه نشود اقدام جدی صورت نخواهد گرفت.

سهیل معینی در این نشست بیان کرد: موضوع مطالبه گری از منظر تئوریک مورد بررسی قرا گرفته است و به گفتگوهای ملی آن توجه نشده است که باید با ترویج مطالبه گری روند آن تقویت شود.
وی ادامه داد: در رفتار اجتماعی باید مطالبه گری را ترویج کنیم و برای افزایش آگاهی از ان بهره ببریم انجمن هایی که تجربه دارند بایستی چگونگی مطالبه و نحوه مطالبه گری را آموزش بدهند.
مدیر عامل انجمن باور افزود: مطالبه گری آگاهانه مبتنی بر رفتار اجتماعی است آگاهانه مطالبه بکنید و بدانید که چه چیزی را مطالبه می کنید و در این بین فرد و شهروند باید بداند که مطالبه خود را به حق و خواسته تبدیل کند تا در فرآیند بزرگتر به دستاورد تبدیل شود.

معینی تاکید کرد: اعضای سمن ها شناخت دقیقی از خواسته ها ندارند یا آگاهی لازم را در مورد حق و خواسته های خود ندارند و تا زمانی که خواسته فردی به خواست عمومی تبدیل نشود به نتیجه مشخصی نخواهد رسید. همچنین هر خواسته ای حق عمومی تلقی نمی شود در نتیجه سازمان های مردم نهاد باید خواست ها را مورد بازخوانی قرار دهند و خواست های عمومی را که قابلیت تبدیل شدن به حق را دارند وارد روند مطالبه گری کنند.

مدیرعامل شبکه چاوش اضافه کرد: بسیاری از مردم به این توانمندی رسیده اند که با افزایش میزان آگاهی مردم و اعتماد به نفس خواست گروهی را به خواست عمومی تبدیل کنند و آنها را به سمت نهادها هدایت کنند. یعنی به نوعی خواست فردی به خواست جمعی با تجمیع اراده با سنجش موفقیت توسط سمن ها صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد ابزارهایی برای طرح مطالبات دارند که باید این ابزارها آگاهانه مورد استفاده صورت بگیرد رسانه ابزار مهم برای طرح مطالبات اجتماعی است و می تواند در توزیع قدرت تاثیر متفاوتی داشته باشد و سازمان های مردم نهاد با طرح مطالبات در رسانه ها ارائه کنند و طرح های لازم در سطح افکار عمومی مطرح شود که در ادامه آن طرح نتیجه مناسب به وجود بیاید. شبکه های اجتماعی قدرت مطالبات اجتماعی را گسترش می دهند و امکان گفتگو با ارگان های دولتی را فراهم میکنند به عبارتی دسترسی منعطفی را موجب می شود.

معینی ادامه داد: کمپین ها در سراسر جهان مطرح هستند و میتوانند بدون سازمان دهی خاصی افراد متفاوت را درکنار هم گرد آورد که از این زمینه برای اهداف جمعی سازمان های مردم نهاد می توان بهره گرفت. همچنین استفاده از ظرفیت گروه های لابی در نهادهای مختلف می تواند در خیلی از موضوعات نتیجه لازم را ایجاد کند و حساسیت جدی را ایجاد نکند.
این فعال اجتماعی تشریح کرد: سطح بندی مطالبه خیلی مهم است و توجه شود که چگونه می توانیم به حق خواسته شده دست پیدا کنیم و خواسته تبدیل به حق بشود و مطالبه گری اجتماعی با امید به تحول است که آینده نگری را ایجاد می کند اگر امید نداشته باشید فعالیت بیهوده خواهد بود و انجمن ها باید با امید مطالبه گری داشته باشند و در غیر اینصورت به دنبال مطالبه گری اجتماعی نخواهند بود و تا زمانی که چانه زنی از موضوع اخلاقی به حقوقی تبدیل نشود به نتیجه لازم نمی رسد.
وی بیان کرد: ما باید با شناخت از حقوق و قانون نسبت به مطالبه گری خودمون اقدام بکنیم مدیریت انجمن ها باید حقوق حوزه ها را بشناسند تا هدایت و رهبری مناسب را انجام بدهند یعنی به عبارتی اقدام با آگاهی لازم صورت بگیرد. توسعه مطالبه گری در سطح کلان با تجمیع خواسته ها صورت می پذیرد که این موضوع با شبکه سازی می تواند شکل مناسب به خود پیدا کند و پروژه های میکس در این بین در ایجاد ارتباط فی مابین سمن های غیر همکار می تواند راهگشا باشد یعنی به عبارتی باید موضوع خاص در زمان خاص و از ارگان خاص با روند خاص مطالبه شود.

نماینده سازمان های مردم نهاد در وزارت کشور در این نشست بیان کرد: در مورد مطالبه گری موضوعات متنوعی مطرح شد و باید بر ان تاکید کرد تا ابعاد مختلف موضوع مشخص شود ولی باید اشاره کرد در کنار مطالبه درخواست و تقاضا را داریم که کاملا با مطالبه متفاوت هستند و برای برآورد کردن نیازها صورت میگیرند که شاید جواب داشته باشند و شاید نداشته باشند.

چراغچی گفت: مطالبه طلب حق کردن است و امکان دارد به صورت فردی یا جمعی صورت بگیرد و پاسخ آن انجام دادن یا ندادن نیست بلکه مطالبه روند دارد و ارزش و ضرورت لازم را برای احقاق حق به وجود می آورد و مطالبه گری سازمان یافته می تواند اثر بخش تر باشد.
وی تشریح کرد: سازمان های مردم نهاد مدت ها دنبال توسعه بوده اند و قانونی از آنها حمایت نکرده است و گسترش انجمن ها تا جایی که الان احساس می شود مطلوب دولت نیست و دولت با اجبار به این کار می پردازد و اگر سمن ها از سوی دولت بها داده شود باید امکانات زیادی برای آنها فراهم شود.

چراغچی تاکید کرد: سازمان هار مردم نهاد مورد توجه نیستند و باید با متشکل شدن این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و تشکل ها باید صاحب قانون بشوند در حالی که انجمن ها عمدتا انجمن های فعالی نیستند و باید انجمن ها توسط افراد دغدغه مند در مورد موضوع خاص تشکیل مجموعه بدهند تا در یک روند رو به جلو مطالبه گری شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: مطالبه گری باید چگونه شکل بگیرد؟ مطالبه گیری از خانواده باید شروع شود و افراد ضمن آگاهی از حقوق خود نسبت به درخواست های خود اقدام موجه را انجام دهند.

نماینده سازمان های مردم نهاد در وزارت کشور تصریح کرد: آموزش مهمترین عنصر مطالبه گری است باید مطالبه گری با آموزش به صورت فرهنگ در بیاید تا موفقیت های مناسب کسب شود که در این رهگذر همراهی ذی نفعان با مطالبه اجتماعی می تواند قدرت لازم را برای پی گیری و به نتیجه رسیدن مثمر ثمر مطالبه ایجاد کرده و حق مطالبه گری را تبیین کند.

http://idp.ir/content/17225/

تاریخ و زمان انتشار: یک شنبه 13 اسفند 1396
الأحد 16 جمادى الثانية 1439
Sunday 4 March 2018
نویسنده: تقی زاده
مرجع:
آدرس: http://
ارسال:
 
نام  
نشانی صندوق پست الکترونیک  
متن نظر  
کد امنیتی = ۱۱ + ۳